Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výuka místního regionu (SO ORP Třeboňsko) s využitím metodiky 3A
BARTL, Ondřej
Tématem této diplomové práce je tvorba didaktické kazuistiky a její aplikace v 9. třídách na ZŠ Sokolské v Třeboni. V úvodní části autor seznámí čtenáře s geografickou charakteristikou místního regionu (SO ORP Třeboňsko), dále se také pokusí nastínit, jak velký prostor je věnován místnímu regionu v kurikulárních dokumentech (rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a tematické plány škol) a učebnicích používaných na základních školách, a stručně představí 3A metodiku, která se stala důležitým východiskem pro zpracování této kvalifikační práce. V druhé, analytické, části se autor pokusí vytvořit didaktickou kazuistiku na téma místního regionu. Tato didaktická kazuistika bude nejprve aplikována v 9.B. a pak s dílčími úpravami, které by měly vézt ke zvýšení výuky, také v 9.A.
MULTIMEDIÁLNÍ POMŮCKA PRO VÝUKU MÍSTNÍHO REGIONU VOTIC NA DRUHÉM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY
VEVERKOVÁ, Natálie
Předložená diplomová práce se zabývá tvorbou multimediální pomůcky pro výuku místního regionu Votic na 2. stupni základní školy. Místní region by měl být nedílnou součástí dnešní výuky, stejně jako moderní technologie. Práce obě tato témata spojuje. V teoreticko-metodologických východiscích se zabývá konceptem regionu, učebními pomůckami a jejich moderními formami ve výuce, následně řeší geografickou charakteristiku obce Votice, metodiku tvorby Multimediální pomůcky pro výuku místního regionu Votic a na závěr představuje samotnou pomůcku, jejíž hlavní část je vytvořena v online podobě pomocí aplikace Weby Google a je dostupná na adrese https://sites.google.com/view/poznej-votice/menu.
Aktivizační výuka zeměpisu zaměřená na mezipředmětové vztahy dějepisu a zeměpisu
ORSÁG, Martin
Diplomová práce se zabývá aktivizační výukou na 2. stupni základních škol. Hlavním cílem práce je vytvoření výukových materiálů, jež jsou využitelné při distančním vzdělávání a zahrnují mezipředmětové vazby mezi dějepisem a zeměpisem. Taktéž by měly obsahovat téma místního regionu. Všechny výukové hodiny jsou aplikovány na ZŠ Stachy v rámci souvislé praxe. Práce dále obsahuje analýzu učebnic zeměpisu a dějepisu. Hodnocení těchto učebních textů je zaměřené na využitelnost při distanční výuce. Shrnutí kladů a záporů je znázorněno pomocí SWOT analýzy. V teoretické části se nachází rozbor aktivizačních výukových metod a zaměření se na vliv online vzdělávání v průběhu pandemie COVID-19. Samotné vyučovací materiály jsou zasazeny v kurikulárních dokumentech, tedy v RVP a ŠVP.
Regionální výchova a výuka místního regionu na 1. stupni ZŠ (na příkladu ORP Pelhřimov)
BOHÁČKOVÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá regionální výchovou a výukou místního regionu na 1. stupni základní školy. Teoretická část práce je mimo jiné zaměřena na postavení regionální výchovy a výuky místního regionu na 1. stupni základní školy a jejich zahrnutí v kurikulárních dokumentech. Součástí práce je také zpracovaná geografická charakteristika ORP Pelhřimov. Praktickou část tvoří vlastní výukový materiál, který je hlavním cílem diplomové práce. Obsahuje zpracované podklady pro čtyři školní výlety včetně úvodních aktivit, které probíhají ve škole a jejich účelem je uvést žáky do děje. Výukové materiály jsou primárně určené pro učitele a žáky 4. a 5. tříd základních škol. Praktická část je vypracována v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
Využití mezipředmětových vztahů zeměpisu a dějepisu při výuce místního regionu (na příkladu Jáchymovska)
Krátká, Marie ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Vrhel, Matěj (oponent)
Bakalářská práce se věnuje mezipředmětovým vztahům mezi zeměpisem a dějepisem ve výuce místního regionu na 2. stupni základních škol a na gymnáziích. Cílem práce je analýza výuky místního regionu a využívání mezipředmětových vazeb vyučujícími na školách v zájmovém regionu Jáchymovska. Dílčím cílem je dále vytvořit materiál, který by mohl být využit v rámci výuky místního regionu pro učitele na Jáchymovsku. Výsledkem analýzy je, že většina učitelů na Jáchymovsku místní region učí, ale vyčleňují mu méně času, než je celorepublikový průměr. Někteří vyučující mezipředmětové vazby využívají, ale spolupráci kolegů učitelů by bylo rozhodně potřeba dále rozvíjet. Většina dotazovaných učitelů se v hodinách též zabývá dějinami regionu. Nově vzniklý pracovní list by měl být využitelný pro učitele na Jáchymovsku i v celém Česku. Klíčová slova Mezipředmětové vztahy, místní region, zeměpis, geografie, dějepis, Jáchymov, pracovní tábory Abstract This Bachelor thesis is devoted to interdisciplinary relations of geography and historiography in teaching of the local region in secondary schools and grammar schools. The main goal of this thesis is an analysis of teaching of the local region and usage of interdisciplinary relations in schools closely connected to Jáchymov region. The secondary goal is to create a...
Atraktivity cestovního ruchu ve výuce zeměpisu na základní škole: případová studie Kolín
Sixtová, Marie ; Fialová, Dana (vedoucí práce) ; Mrázová, Marcela (oponent)
SIXTOVÁ, M. (2011): Atraktivity cestovního ruchu ve výuce zeměpisu na základní škole: případová studie Kolín. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená bakalářská práce se zabývá výukou místního regionu. Teoretický vstup do problematiky zajišťuje rešerše literatury o cestovním ruchu a rozbor kurikulárních dokumentů státní a školní úrovně. V další části práce jsou představeny vybrané atraktivity cestovního ruchu, jejichž zařazení do výuky bylo sledováno na základních školách v Kolíně. Na těchto školách bylo provedeno dotazníkové šetření mezi žáky a mezi učiteli zeměpisu. Stejní učitelé se zúčastnili řízeného rozhovoru týkajícího se pojetí výuky místního regionu. Na základě dosažených poznatků byl navržen školní geografický projekt zaměřený na využití atraktivit cestovního ruchu ve výuce místního regionu.
Výuka místního regionu z pohledu migrace obyvatel - příklad aplikace mezipředmětových vazeb a klíčových kompetencí žáků na základní škole
STAŇKOVÁ, Karolína
Diplomová práce se zabývá výukou témat místní region a migrace obyvatel v hodinách zeměpisu na 2. stupni základních škol. V práci jsou charakterizovány a navrženy čtyři konkrétní metody a formy pro výuku místního regionu z pohledu migrace, které se opírají o mezipředmětové vazby a klíčové kompetence žáků. Následně je zhodnocen průběh a naplnění cílů aplikace dvou výukových námětů na hodinách zeměpisu na ZŠ Vodňany v březnu 2019. Pro výuku místního regionu jsou často využívané aktivizační metody, jako je práce s mapou, procházka v blízkém okolí, terénní výuka aj. Aktivní přístup žáků v hodinách zeměpisu byl také jedním z cílů při tvorbě vlastních výukových aktivit. Součástí diplomové práce je rovněž analýza výsledků dotazníkového šetření zaměřeného na výuku místního regionu a migrace z pohledu učitelů zeměpisu a na znalosti žáků ohledně těchto témat. Výsledky výzkumu jsou příznivé pro účely diplomové práce. Mnoho učitelů témata místní region a migrace propojují, a tím pádem mohou navržené výukové aktivity využít ve své praxi. Žáci projevili poměrně dobré znalosti o místním regionu a dokážou při aktivitách vycházet z vlastních poznatků. Na základě prostudované literatury jsou v úvodní části diplomové práce zpracovaná teoretická východiska, která souvisí s tématy didaktika geografie, mezipředmětové vztahy, RVP ZV, klíčové kompetence, formy a metody výuky.
GPS přístroje ve výuce jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ (na příkladu ORP Chotěboř)
ONDRÁČKOVÁ, Tereza
Tématem diplomové práce jsou GPS přístroje ve výuce jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ (na příkladu ORP Chotěboř). Předkládaná práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část zahrnuje metodiku tvorby obou částí práce, kde autorka představuje celkový postup při vypracovávání své práce. Dále první část obsahuje teoretická východiska, kde autorka stručně seznamuje se zásadními pojmy, kapitolu zaměřenou na GPS přístroje, jejich potenciál využitelnosti ve výuce a možnosti propojení v rámci mezipředmětových vazeb. Nedílnou součástí teoretické části práce, zejména pro její tematické zasazení, je také prostudování kurikulárních dokumentů. Praktická část práce obsahuje výukové aktivity propojující učivo místního regionu, tedy zeměpisu, s anglickým jazykem. Veškeré předkládané výukové aktivity se skládají z úvodní části a metodického komentáře.
Regionální výchova a výuka místního regionu na 1. stupni ZŠ (na příkladu SO ORP Horažďovice)
ŠMATOVÁ, Renáta
Diplomová práce se zabývá problematikou regionální výchovy a výuky místního regionu na 1. stupni základní školy. Práce se skládá ze dvou částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část práce vysvětluje význam učiva o místním regionu ve výuce a věnuje se jeho zařazení v rámci kurikulárních dokumentů. Tato část také předkládá geografickou charakteristiku zájmového území SO ORP Horažďovice. Navazující praktickou část tvoří vlastní výukové materiály zaměřené na dané území. Jedná se o soubor námětů na výuku ve 4. a 5. ročníku základní školy, jehož součástí jsou také pracovní listy. Praktická část využívá poznatky teoretické části a výukové materiály jsou vytvořeny v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
Terénní výuka geografie: transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky v mikroregionu Hvozdnice
Skazíková, Pavla ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá porovnáním konstruktivistického a trasmisivního pojetí terénní výuky geografie na příkladu mikroregionu Hvozdnice. V teoretické části je charakterizována terénní výuka, rozebrány didaktické teorie vzdělávání a blíže popsán a srovnán konstruktivní a transmisivní pedagogický směr. V praktické části byla provedena kompletní geografická charakteristika řešeného území a následně SWOT analýza pomocí které byla vybrána nosná témata a generalizace navrhovaných pracovních listů terénního cvičení. Navrhované pracovní listy terénního cvičení, které se zabývají poznáváním místního regionu, jsou vytvořené ve dvou variantách, a to v konstruktivistické a transmisní. Přestože tematické zaměření pracovních listů zůstalo stejné, je patrný rozdíl v provedení a dosahování cílů, které se odvíjí od filozofie každého ze zvolených modelů učení. Klíčová slova: terénní výuka, místní region, konstruktivismus, transmise, geografická charakteristika, terénní cvičení, mikroregion Hvozdnice, pracovní listy, metodické pokyny

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.